Workshop varens

Workshop varens herkennen en zaaien in de Botanische Tuin Utrecht (BoTu)

'Een inkijkje in het grote woud van varens'

Op zondag 23 juni 2024

We gaan die dag gebruik maken van het educatief Lab en ook de varenhelling in de tuin van de BoTu is een prachtige omgeving om het geleerde in praktijk te brengen. Koffie met gebak en een heerlijke lunch worden verzorgd door Tuincafé Botanica .

• 10.00 uur inloop en ontvangst.
  • 10.30 uur start met korte inleiding over varens determineren.
  • 10.45 uur tot de lunch: met behulp van de sporenherkenningslijst en het loepje zullen we varen-veren van 7 veel voorkomende varengeslachten in onze tuin determineren.
  • 12.30 uur lunch.
  • 13.00 uur korte presentatie van de voortplantingscyclus van varens en het oogsten van sporen, zaaien en opkweken van de jonge plantjes. Daarna zelf sporen op rijpheid beoordelen.

Het winnen, zaaien en tips over opkweken in de praktijk komen ook aan de beurt.

• 14.00 uur rondje door de kassen/tuin, zelf herkennen van varengeslachten tussen de mooie verzameling van de BoTu.
  • 15.30 uur afsluiting

Deelname kost incl. koffie/lekkers, de lunch, het loepje, het determinatieblad, wat sporen en enkele jonge varentjes, €52,50.

Je hoeft geen entree te betalen aan de Botanische tuin, maar het is fijn als er mensen zijn die een museumkaart of vriendenkaart hebben om die even te laten scannen.

Informatie aanvragen of aanmelden kan bij Annie de Pina, secretariaat NVV:  secretaris@varenvereniging.nl

NB: Deze workshop is toegankelijk voor niet-leden, er is nog een andere datum voor een praktijkdag voor leden, zie het programma. Deze wordt gehouden in de tuin van Annie in Moergestel.