Activiteiten

Elk voorjaar is er de voorjaarsledenvergadering op een interessante lokatie in Nederland of België. Twee- of driemaal per jaar organiseren wij een excursie voor onze leden in Nederland of België. Dit kunnen excursies zijn naar kwekers, tuinen van leden of plekken in de vrije natuur die interessant zijn voor de varenliefhebber. Niet alleen in Nederland en België zijn deze plekken te vinden maar ook in het nabij gelegen buitenland als Duitsland of Engeland zijn er voor varenliefhebbers interessante plekken te vinden die we ook proberen te bezoeken.

De najaarsbijeenkomst wordt op een wisselende plek in Nederland of België gehouden met een lezing en een gezamenlijk activiteit zoals het determineren van zelf meegebrachte varens. Dit gebeurt onder leiding van ervaren leden van de vereniging en/of wetenschappelijke varendeskundigen. Een aantal leden kweekt zelf varens door sporen te zaaien of door planten te delen.

Zowel tijdens de voorjaarsvergadering als najaarsbijeenkomst wordt een ruilbeurs gehouden. Hier stellen de aanwezige liefhebbers hun overtollige varens en soms andere planten ter beschikking van de andere liefhebbers. Dit is een goede manier om aan een leuke verzameling varens te komen met soorten die niet in de handel beschikbaar zijn. Geplande activiteiten vind u in de kalender.