Doelstelling

De Nederlandse Varenvereniging wil mensen die uit liefhebberij of beroepshalve geïnteresseerd zijn in varens met elkaar verbinden. Varens en varenachtigen vormen een grote gevarieerde groep die velen het plezier geeft deze planten te verzamelen, te verzorgen en te kweken. Met andere woorden om zich te verdiepen in deze meer dan 300 miljoen jaar oude fascinerende groep van vaatplanten.

Redenen om zich met varens bezig te houden kunnen zijn de biologische kant of de architectonische waarden die varens hebben bij het inrichten van de tuin. Er zijn mensen  die alleen om de esthetische waarden met varens bezig zijn.

De Nederlandse Varenvereniging wil de plaats zijn waar men zijn hobby en dus kennis en kunde, alsmede planten kan delen met andere varenenthousiastelingen.

De vereniging organiseert regelmatig lezingen, workshops, excursies en ruilbeurzen om de leden met elkaar in contact te brengen.

Zowel het tijdschrift VarenVaria als de website helpen de opgebouwde kennis vast te leggen en door te geven.

De vereniging heeft nu meer dan 300 leden en verschillende contacten in binnen- en buitenland waarbij het bovenstaande ook geldt. We streven er na om deze contacten verder uit te breiden.