Fotowedstrijd 2023

Uitslag Fotowedstrijd 2023

De winnaars van de fotowedstrijd 2023 zijn bekend!

vakjury - thema 'Abstract en toch een varen'

1e plaats: Dick van Leeuwen

Dick lost de tegenstrijdigheid in het thema op door een gradiënt aan te brengen vanuit de basis van de foto, waar het varenblad onmiskenbaar aanwezig is, naar de top, waar deze zelfde vorm vager en skeletachtiger is geworden. De overgang verloopt in stroken die het ritme van het oorspronkelijke varenblad volgen. De donker-lichtverdeling associeert met een vervormd landschap, wat verder vervreemd van het onderwerp. Je blijft focussen, zoeken waarnaar je kijkt. Zonder twijfel zal deze foto allerlei verschillende reacties losmaken.

2e plaats: Annie de Pina

Annie maakt gebruik van het vervreemdende effect dat macrofotografie kan hebben: het onderwerp afgebeeld op een schaal die je normaliter niet waarneemt en onscherptewerking die evenmin tot onze dagelijkse ervaring behoort. Een kritiekpunt is dat de donkere massa rechts qua compositie zwaar is ten opzichte van de lichte partijen. Het onderwerp, de krul van de varen, is vaker gezien in de context van deze fotowedstrijd. Maar door hem in een jonger stadium te fotograferen blijft de herkenning uit. Verder is alles vaag op de foto, dus we hebben het over herhalende diagonalen en contrasten. Een onherkenbare, witte vorm komt naar voren vanachter zo'n diagonaal. Het kopje verbergt zich achter haar sluier. De spanning tussen verbergen en verschijnen – daar spreekt deze foto over.

3e plaats Elsbeth Vorstenbosch

In het centrale deel van de foto is (met enige kennis van zaken) toch een varen te herkennen. In de perifere delen zou je niet weten waar je naar keek als je die handreiking niet gekregen had. Elsbeth haalt ons verder uit onze vertrouwde ervaringswereld door een minimum aan contrast te gebruiken en een vreemd, blauw licht. De kijker wordt langs de scherpte heen het zwarte gat in het midden van de foto ingetrokken. Het beeld heeft daardoor een sterke emotionele lading. Wat die inhoudt is in het hart van de beschouwer...

Eervolle vermelding: Annie de Pina

Annie scoorde nogmaals met een eervolle vermelding voor deze foto. De jury slaagde er niet in om tot een unaniem oordeel te komen of de foto voldeed aan de abstractie-eis. Maar was wel eensgezind in het oordeel dat dit een bijzondere, grappige foto is en een absoluut originele manier om naar varens te kijken.

Feedback vakjury
Heeft u geen prijs gewonnen, maar bent u benieuwd naar de feedback van de jury op uw foto ... stuur een mail naar nvvnieuwsbrief@gmail.com o.v.v. feedback vakjury. De vakjury zal de feedback op uw foto's dan naar u mailen.

publieksprijs

1e plaats: Louis Hulselmans