Nederlandse Varenvereniging

Shop Facebook Contact

Varens zaaien en opkweken

Rens Huibers en Ben van Wierst

Wat mij toch wel een beetje verbaasd, is dat er bij navraag zo weinig leden varens zaaien en kweken. Naar mijn mening is het toch echt niet zo moeilijk om vooral die varens te kweken die in ons klimaat goed kunnen groeien.

Welke varensoorten zijn dat dan? Neem nu enkele Dryopteris-, Athyrium-, Polystichum-soorten en ook verschillende soorten Aspleniums. Met een beetje beleid en geduld kun je er heel wat kweken.

Zorg ervoor dat je van te voren iets over de varen zelf te weten komt en als je de soort al in je tuin hebt staan en je wilt er wat meer hebben, succes verzekerd.

Als eerste moeten er sporen verzameld worden, lees het artikel Sporen verzamelen, of bestel de sporen bij de sporenbank van de vereniging.

Hieronder ziet u stap voor stap de voorbereidingen die nodig zijn voor het met succes kweken van varens.

1. Als basis kan een normale potgrond dienen. 2. Gebruik een transparante container met
hersluitbaar deksel.
3. Reinig de container en deksel goed. 4. Vul de container met 2 tot 4 cm. potgrond.
5. Maak de potgrond vochtig ( niet drijfnat) 6. Druk de potgrond aan met een lepel.
7. Plaats de container de magnetron en verhit
3 minuten op de hoogste stand.
8. Laat de potgrond afkoelen met het deksel erop en  open het pakjemet de sporen.
9. Strooi een klein deel van de sporen uit over de zaaigrond. 10. Sluit de container direct na het zaaien.
11. Schrijf op de container altijd de naam van de
 plant en de datum van zaaien. Plaats de container
op een lichte plaats uit de zon, kamertemperatuur.
12. Na enkele weken tot maanden zien we een
groen waas verschijnen, dit zijn de prothallia (kiemblaadjes).
13. Als deze blaadjes een doorsnde hebben van
ongeveer 5mm. dan besproeien met steriel water.
14. Als u met een vergrootglas de groene waas
bekijkt ziet u duidelijk de prothallia.

Als de kiemblaadjes ongeveer 2 centimeter groot zijn dan afharden (afharden is het langzaam gewennen
van planten, die onder glas gekweekt zijn, aan buitencondities). De container mag elke dag iets verder open staan.

Als de jonge plantjes 4 centimeter hoog zijn, kunnen ze verspeend worden (verspenen is het op ruimere onderlinge afstand uitplanten van de zaailingen).

Moeilijk?  Lees de brief hieronder van een varenliefhebster hoe makkelijk het kan gaan.

Varens kweken