De varenrouwmug

Servaas Koster

In mijn werk als bonenveredelaar heb ik regelmatig te maken met ziekten en plagen. Een daar van is de Varenrouwmug (Sciaridae), gelukkig is dit niet zo’n probleem als verschillenden bacteriën, schimmels en virussen.

In de kas zaaien we ongeveer begin februari bonen voor een tussen-vermeerdering. Eerst zaaien we de zaden in potgrond, daarna maken we ze ziek met schimmels en bacteriën, in sommige kruisingen houden we maar van de 100 planten 15 tot 20 plantjes over. Daarna worden deze planten uitgeplant in emmers, 2 stuks per emmer. Jullie begrijpen wel dat we erg zuinig zijn op deze planten. Op de tabletten waarop deze emmers worden neer gezet, hebben wij plastic neergelegd zodat het water niet gelijk weg loopt. We hebben dan druppelbevloeiing zodat we regelmatig water en bemesting kunnen geven

Op sommige plaatsen blijft er wel eens wat water staan en dan beginnen de problemen. De mugjes komen meteen op deze plaatsen af. Daar staan natuurlijk je mooiste lijnen, en in het begin denk je, het zal wel meevallen. Tot dat je ineens planten ziet staan die wat met hun blad gaan hangen en dan ben je meestal te laat, vooral als op sommige heldere dagen het zonnetje in de kas schijnt. Je pakt dan heel voorzichtig zo’n plantje en op de plaats waar het plantje uit de grond komt zie je in sommige gevallen de maden van de mug er al uit komen.

Volwassen vorm en larve van een Varenrouwmug

In het verleden werd er dan direct gespoten met Parathion, maar gelukkig kunnen we dit mugje tegenwoordig goed biologisch bestrijden met nematoden (dit zijn zeer kleine aaltjes). Deze aaltjes zoeken de larven van de Varenrouwmug op, dringen via natuurlijke lichaamsopeningen naar binnen, en in het lichaam van de muggenlarven zoeken ze het darmkanaal op, doorboren het darmkanaal en dringen naar binnen. Met een specifieke bacterie die ze bij zich hebben doden ze de muggenlarven.

Ook kom ik ze wel eens tegen bij het stekken van Polystichums onder plastic, maar ik heb het idee dat die wat meer kunnen hebben dan bonenplantjes. Verder hoop ik dat ik op de eerste bijeenkomst van de varenvereniging wat vegetatief vermeerderde jonge planten van Polystichum proliferum (Mother shield fern) mee kan nemen zonder Varenrouwmuggen.

Meer over de bestrijding van de Varenrouwmug in Varen Varia nr.3-2009

Artikel uit VarenVaria nr.1 - 2005