Varentuinen in Schotland

Het klimaat van Schotland zorgt voor ideale omstandigheden voor de cultivatie van varens.
In veel Schotse tuinen wordt geprofiteerd van de vochtige omstandigheden en groeien er varens die hun prachtige filigrane veren tonen.
De B.P.S., de Britse Varenvereniging, geeft hier een overzicht van varentuinen in Schotland.
In elke tuin zijn uitgebreide inheemse en exotische varencollecties te zien, zeker de moeite waard om te bezoeken als u een bezoek aan Schotland brengt.

Op de kaart een overzicht van de tuinen

1. Edinburgh
  2. Glasgow
  3. Arduaine
  4. Ascog
  5. Attadale
  6. Benmore
  7. Brodick
  8. Dawyck
  9. Inverewe
  10. LinnWardlaw

Klik op de naam om de website te openen met
info over openingstijden, toegangsprijzen en bereikbaarheid.

1. Royal Botanic Garden Edinburgh,
Inverleith Row, Edinburgh

De tuin van Inverleith is een “must” voor elke varenenthousiast, met de beste verzamelingen van varens uit warm/gematigde gebieden en tropische soorten onder glas in Brittannië. De varens zijn te zien in de Fern and Fossills kas van het hoofdkassen-complex en in de foyer van de “John Hope Gateway”. Beide plaatsen worden gedomineerd door boomvarens, grote exemplaren van Cyathea en Dicksonia, maar er zijn ook veel zeldzame en ongewone soorten. Buiten kunnen de varens van gematigde klimaten gevonden worden in de bostuin waar een verscheidenheid van inheemse soorten waaronder Polystichum en Dryopteris floreren tussen de Rhododendrons.

2. Glasgow Botanic Gardens
730 Great Western Road, Glasgow

De tuin in Glasgow is gezegend met een mild klimaat en een uitmuntende watervoorziening. Een fantastische plek voor varens Varens en varenverwanten groeien hier op vier verschillende plekken. Drie daarvan zijn buiten en op elke dag van het jaar toegankelijk voor het publiek. Het unieke “Kibble Palace” is bekend om zijn boomvarens en een verscheidenheid aan tropische varens. Het “Filmy Fern House” met een verzameling kwetsbare varens uit Europa en Nieuw–Zeeland is open op verzoek.

3. Arduaine Garden, Arduaine,Oban, Argyll

In de “Arduaine Gardens” floreren ongeveer 300 soorten inheemse en exotische soorten varens in het milde en vochtige klimaat langs de Atlantische kust. Groepen boomvarens, vooral Dicksonia’s in vier soorten, profiteren van de beschutting van het omringende bos en er groeit menig jonge Dicksonia antartica tussen de ouderplanten. Andere bijzondere varens, in twee groe groepen, zijn Lophosoria quadripinnata, wiens reusachtige veren een zeegroene glans hebben en  Thyrsopteris elegans een endemische soort van Juan Fernandez (eiland voor kust van Chili).

4. Ascog Hall Gardens and Fernery, Isle of Bute, Afgyll

De verzonken varenkas op het eiland Bute werd omstreeks 1870 gebouwd op het hoogtepunt van de Victoriaanse varenpassie. In 1997 is de tuin hersteld in zijn oude glorie en herplant. Tegenwoordig is hier één van imposantste en zeldzaamste collecties te vinden buiten botanische tuinen. Hier groeit ook een overlever van de oorspronkelijke collectie - een Todea barbara - waarvan gezegd wordt dat deze plant 1000 jaar oud is. The L-vormige fernery heeft een mooi kwartskiezel pad en waterpartijen. Rondom de varentuin liggen 12000 m2 tuinen met een grote variatie van de mooiste vaste planten, struiken en bomen welke het jaarrond interessant zijn.

5. Attadale Gardens Fernery,
Attadale,Strathcarron, WesterRoss

Relatief onbekend, maar de fernery hier is een bijzondere verrassing voor varen­enthousiastelingen. Het bolvormige varenhuis en de omringende bedden bevatten een grote variatie aan varens waartussen onder andere Thyrsopteris elegans, Blechnum palmiforme en Cyathea atrox. Op de grote exemplaren en enkele andere exemplaren na zijn de meeste planten zelf opgekweekt vanuit sporen. Een subtropische kas is kort geleden gereed gekomen om een ruimte te scheppen voor minder-winterharde soorten. De varens zijn te vinden in de  weelderige tuinen.

6. Benmore Botanic Garden,Dunoon, Argyll

De fantastisch gerestaureerde Benmore fernery is een verplichting voor de varenliefhebber. Gebouwd op een heuvel bevat het gebouw varens die geselecteerd zijn op hun verscheidenheid aan vormen, van gematigde tot warme regio’s. Opvallend is Sadleria cyatheoides wiens nieuwe ontrollende veren rood kleuren, maar er zijn verder nog meer dan 70 soorten waarvan u zult genieten. Volg het varenpad vanaf de ingang tot de fernery. Buiten zijn er honderden varens, zowel natuurlijk aanwezige varens zoals Dryopteris aemula met zijn geplooide veren en aangeplante exoten zoals de fijn ingesneden Lophosoria quadripinnata, die verrassende taai is ondanks zijn kwetsbare voorkomen. Gun uzelf voldoende tijd in deze 48 hectare grote bijzondere tuin.

7. Brodric Castle Garden, Brodick, Isle of Arran

Brodick Castle op het eiland Arran is gevestigd op een fantastische locatie aan de voet van de berg Goatfell met een blik over de “Firth of Clyde”. Het milde klimaat als gevolg van de warme golfstroom, de beschutte positie en de rijke regenval zorgen voor de ideale omstandigheden voor veel verschillende varensoorten. Er groeien nu 50 soorten en er worden plannen gemaakt voor meer soorten. Hoogtepunten zijn de verschillende grote Dicksonia antarctica, D. squarrosa, Cyathea smithii, C. dealbata en Thrysopteris elegans. De tuinen en het omringende park zijn rijk aan natuurlijk voorkomende varens, tezamen ongeveer 22 soorten. Niet gemist mag de grote groep planten van de orginele Athyrium filix-femina 'Victoriae' in de ommuurde tuinen en Hymenophyllum tunbrigense in het “Merkland Wood”.

8. Darwyck Botanic Garden, Stobo, Peebles, Peeblesshire

Varens die hier gezien kunnen worden zijn onder andere de bekervaren Matteuccia struthiopteris, De gebogen driehoeksvaren Gymnocarpium dryopteris is veel kleiner met extreem delicate veren. Polystichum munitum, de zwaardvaren, uit Westelijke Noord-Amerika en groenblijvend is uitstekend geschikt voor het klimaat van Darwyck. Ook de veel kleinere Woodsia ilvensis wiens natuurlijke habitat bestaat uit hooggelegen rotsranden. Op de rand van de “Cryptogamic Sanctuary” (een onderzoek naar het behoud van lagere plantensoorten.) zijn grotere aantallen Dryopteris soorten te vinden van Dryopteris filix-mas en Dryopteris carthusiana tot Dryopteris oreades. Bezoekers van de tuin kunnen deze soorten vergelijken een uitdaging voor het ongeoefende oog.

9. Inverewe, Poolewe

Het meest noordelijke gelegen boomvarenbos Dicksonia antarctica in het Verenigd Koninkrijk is een boeiend uitzicht vanuit de hoger gelegen bamboetuin, waar vlakbij bekervarens Matteuccia struthiopteris genaturaliseerd zijn. Langs het Rhododendronpad groeien forse groepen Dicksonia lanata en Woodwardia unigemmata met zijn elegant buigende veren, terwijl Blechnum tabulare een prachtig achtergrond vormt. Bij “Devils Elbow” (elleboog van de duivel) uitkijkpunt vormt Blechnum penna-marina een mooie donkere achtergrond voor de witte bloemen van Ourisia crosybi. Naast de vijvers staan Osmunda regalis “Purpurascens". Terwijl er veel bekende soorten floreren in Inverewe, zijn er ook zeldzame soorten zoals Phymatosorus diversifolius en Lophosoria quadripinnata, welke een bezoek hier altijd zeer de moeite waard maken.

10. Linn Botanic Gardens, Cove, bij Helensburgh

De varencollectie van Linn groeit in de openlucht. De collectie bestaat uit ongeveer 200 soorten die verdeeld staan over 12000 m2 in verschillende tuinen waar ze mooi passen bij de ander soorten planten. Het betreft fraaie Woodwardia’s tot grote Cyathea's en Dicksonia’s tot kleine vliesvarens en epifytisch groeiende Polypodiums en Pyrrosia’s. Langs de vijvers Osmunda’s en Onoclea’s. Er is een mooie verzameling Dryopteris en Polystichum. De verzameling Blechnum is een specialiteit en omvat een aantal zuidelijke stamvormende soorten die zelden gezien worden. De reusachtige zuidelijke Lophosoria met zijn veren met witte onderzijde is goed vertegenwoordigd.

11. Logan Botanic Garden, Port Logan, Stranraer

Logan is gewijd aan de varens van het zuidelijk halfrond. Tasmaanse boomvarens (Dicksonia antarctica) in de ommuurde tuin vormen een iconisch beeld van Schotlands meest exotische tuin. In de “Tasmanian Creek” is een nieuwe aanplant gedaan van deze soort onder het gewelf van Eucalyptusbomen. In de afgelopen jaren is er een grote variatie aan varens uit Chili toegevoegd zoals Lophosoria quadripinnata, Thrysopteris elegans, Blechnum cycadifolium en de echteBlechnum chilense. Groepen van Cyathea dealbata, Cyathea australis, Cyathea smittii, Dicksonia squarrosa en Dicksonia fibrosa groeien in de bostuin. Een groot exemplaar van Cyathea medullaris siert een beschutte plek in de ommuurde tuin terwijl nieuwe aanplant van Blechnum palmiforme de bezoeker verwelkomt bij de ingang.

12. Alestair and Jackie Warlaw’s Garden
Drymen Road 92, Bearsden

Alastair en Jackie Wardlaw hebben hun tuin van 1600 m2 gedurende tientallen jaren verdeeld in een deel voor “hem”en een deel voor “haar”. Alastair heeft de beschaduwde kanten met de varens en Jackie de zonnige kant. Alastair’s verzameling van inheemse Britse varens omvat ongeveer 140 verschillende soorten volgens de criteria van de National Collection of British Ferns. De verzameling beslaat hiermee rond 90% van de inheemse Britse varensoorten, samen met ingeburgerde exoten en ontelbare cultivars. Tussen de inheemse varens staan er ongeveer 100 verschillende uitheemse winterharde varens waarbij ook boomvarens. Om de omstandigheden voor verschillende soorten te creëren heeft Alastair verschillende habitats gemaakt waarin varens in het wild groeien zoals een bos, een sphagnum moeras , een vijver, rotspartijen en stukken met een vochtige bodem.

Bezoek in overleg met de eigenaar, a.wardlaw@tiscali.co.uk

Overige onderwerpen